söndag 7 april 2013

اسرائیل: باید برای ایران ضرب الاجل تعیین کرد


دولت اسرائیل بار دیگر بر بی نتیجه بودن مذاکره با ایران تأکید کرده و خواستار تعیین ضرب الاجل برای حکومت این کشور شده است، اما دولت آمریکا می‌گوید که به رغم ناکامی مذاکرات اخیر، به تلاش دیپلماتیک برای حل بحران اتمی ایران پایبند است.
یووال اشتاینیتس، وزیر امور استراتژیک اسرائیل امروز یکشنبه ۱۸ فروردین از آمریکا و کشورهای غربی خواست که با تعیین ضرب الاجلی کوتاه مدت برای ایران، مانع از آن شوند که این کشور مثل کره شمالی به یک تهدید اتمی تبدیل شود.

او گفت: "نه تحریم کافی است نه مذاکره. وقت آن رسیده که برای خطر نظامی ایران خط قرمز تعیین شود، یک خط قرمز کاملا واضح از طرف جامعه جهانی، آمریکا و کشورهای غربی".
همزمان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به ترکیه سفر کرده است، گفت که دولت باراک اوباما با وجود شرایط پیچیده ای که درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران برای مذاکرات اتمی ایجاد کرده است، قصد دارد به این مذاکرات ادامه دهد.
او در عین حال تأکید کرد که روند مذاکرات نمی تواند برای همیشه ادامه یابد.
او گفت که تلاش دیپلماسی کار دشواری است و نیاز به صبر دارد.
دور اخیر مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ دیروز در آلماتی قزاقستان بدون نتیجه به پایان رسید در حالیکه به گفته کاترین اشتون، رئیس مذاکره کنندگان ۱+۵، مواضع طرفین "فاصله زیادی" با یکدیگر داشت.
یووال اشتاینیتس که مسئول امور ایران در دولت اسرائیل است، در واکنش به این مذاکرات به رادیو ارتش اسرائیل گفت: "ما از اول هم هشدار داده بودیم، از نحوه انجام این مذاکرات معلوم است که این نقشه ای است برای خریدن وقت. ایرانیها در حالیکه اورانیوم غنی می کنند راه خود را با گفتگو و خنده به سمت بمب اتمی باز می‌کنند. ما موضع کاملا روشنی در این باره داشته ایم و دنیا هم به تدریج دارد متوجه آن می‌شود."

او وضعیت ایران را با نمونه کره شمالی مقایسه کرد و گفت: "فکر می‌کنم آنچه در حال حاضر در کره اتفاق می افتد به همه نشان می‌دهد که متوقف کردن فعالیتهای هسته ای ایران چقدر فوریت دارد."
"جامعه بین المللی به کره شمالی فرصت داد تا به سلاح هسته ای دست پیدا کند و این کشور حالا کره جنوبی، ژاپن و حتی آمریکا را به استفاده از آن تهدید می‌کند. تصور کنید اگر در دو سال آینده رژیم تندرو افراطی تهران به سلاح هسته ای دست پیدا کند چه اتفاقی برای اسرائیل و اروپا و آمریکا و کل دنیا خواهد افتاد."
"ما فکر می کنیم بدون یک تهدید قابل توجه و ملموس - از جمله یک برنامه زمان بندی کوتاه - محال است که ایران برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد."
آقای اشتاینیتس بدون اینکه درباره این ضرب الاجل توضیح بیشتری بدهد فقط اشاره کرد که مهلت ایران نباید بیشتر از "چند هفته یا چند ماه" باشد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که از دوستان نزدیک اشتاینیتس است پیشتر نیمه سال ۲۰۱۳ را ضرب الاجل ایران دانسته بود، هرچند بعدا شماری از مقامات اسرائیلی بطور غیر رسمی گفتند که این طرح کنار گذاشته شده است.
گفته می شود که دولت آمریکا در مورد اقدامات یک جانبه احتمالی علیه ایران به اسرائیل هشدار داده است.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar