måndag 22 oktober 2012

چهار طیف کومه له در مراسم باشكوهى بر سر مزار شهیدان گردان شوان، یادشان را گرامى داشتند

بر خلاف سالهای گذشته امسال در مراسمی که برای تعمیر و بازسازی مزار جانباختگان گردان شوان در سلمانیه برگزار شد چهار طیف کومه له با هم در این مراسم شرکت کردند.. این مراسم روز شنبه 20 اکتبر ساعت 11.00 بر مزار رفقاى گردان شوان در شهر سليمانيه كردستان عراق و در گورستان شيخ احمد هندى واقع شده است برگزار گردید. این مراسم با حضور اعضا، اعضای كميته مركزى, كادرها, و پيشمرگان و شمارى از خانواده هاى جانباخته چهار طیف کومه له بر خلاف سالهای گذشته که بصورت جداگانه مراسم برگزارمی کردند با هم و در جوی بسیار دوستانه یک مراسم مشترک برگزار کردند.
مراسم ابتدا با سرودهای انقلابی آغازشد. سپس مهندس هادی خانی مسئول بازسازی مزار شهیدان گردان شوان سخنرانی نمود. پس از ان با پیش قدمی کاک جلیل آزادیخواه و چند نفر از کادرهای کومه له همه انها با هم به روبوسی پرداختند و تا آخر مراسم چهارطیف کومه له در یک جو دوستان با هم به بحث در رابطه مسائل مختلف پرداختند. خبرنگار کردانه حاضر در گورستان شيخ احمد هندى گزارش داد. این مراسم پس از انشعابات در کومه له و کدورتهای که در میان انها بوجود آمده است از نوع خود بی سابقه بوده. وی پس از صحبت های که با چند نفر از کادرهای کومه له مهتدی و عمر ایلخانی زاده داشته است. انها اعلام نمودند که این آغاز راه است و اعضا و کادرهای کومه له خود را برای ادغام و یکی شدن کومه له و برای یک کومه له قوی و متحد آماده می کنند و در آینده نزدیک ملت کرد شاهد این حرکت خواهند بود. آنها اعلام نمودند رهبری کومه له اگر دیر حرکت کند از قافله عقب خواهد ماند. ملت کرد و تماى جانباختگان كومه له دیگر تحمل بودند کومه له چند تیکه و ضعف را ندارند.


تاریخچه کشتار گردان شوان كومه له 


در روزهاى 26 و 27 اسفندماه,شمارى از پيشمرگان كومه له از گردان شوان در خاك كردستان عراق و دركنار درياچه ى سيروان در يك جنگ نابرابر و خونين جان باختند. پيشمرگان كومه له از گردان شوان كه در منطقه ى " شاره زور" در روستايى به نام "بياره" مستقر بودند, با تشديد جنگ ايران و عراق در اين منطقه و با حمله ى ناگهانى ارتش و سپاه پاسداران جمهورى اسلامى, در مركز جنگ سخت و شديدى ميان نيروهاى ايران و عراق قرارگرفتند.
پيشمرگان گردان شوان به فرماندهى رفيق شكرالله خيرآبادى(شوكى) در تلاش برآمدند تا هر چه سريع ترخود را از منطقه ى جنگ دور سازند و به نقطه ى امنى عزيمت كنند. پس از مجموعه ى درگيرى هاى پراكنده با نيروهاى رژيم جمهورى اسلامى و تحمل تلفاتى بالاخره به كنار درياچه ى دربندىخان رسيدند. اما خستگى مفرط, عوارض ناشى از بمباران شيمايى شهر حلبچه بر پيشمرگان شوان و گرسنگى, توان آن را به شدت كاهش داده بود. عبور از درياچه به دليل تسلط نيروهاى جمهورى اسلامى غيرممكن بود. پيشمرگان گردان شوان به ناچار مىبايست تا تاريكى ها صبر كرده و سپس عبور نمايند. يك واحد از پيشمرگان كومه له كه به كمك رفقاى گردان شوان شتافته بودند در اين سوى درياچه توانست با فرمانده ى گردان شوان تماس برقرار نمايد. رفيق شكرالله خيرآبادى در يك تماس اعلام كرد كه پس از مجموعه اى درگيرى اكنون دركنار درياچه قرار دارند. واحدى از پيشمرگان كومه له از اين سوى درياچه با قايق قصد رسيدن به رفقاى گردان شوان را داشتند اما در وسط درياچه با آتش شديد نيروهاى رژيم روبرو شد و اين واحد نيز شهيد و يا با اسارت درآمدند.
تماس ديگرى با فرماندهى گردان شوان برقرار شد. رفيق شكرالله خيرآبادى( شوكى) اعلام كرد كه با حمله ى وسيع و نابرابر نيروهاى جمهورى اسلامى روبرو شده اند و متاسفانه اكثر رفقا جان باخته اند. اين آخرين تماس فرماندهى پيشمرگان كومه له با گردان شوان بود.
در اين درگيرى نابرابر جمعاً 70 تن از پيشمرگان كومه له ازگردان شوان و چند تن ديگر از رفقايى كه آن روزها نزد اين گردان به سر مىبردند, جان باختند. گردان شوان كومه له, در جنبش انقلابى كردستان و درميان دوست و دشمن به عنوان يكى از چالاك ترين, زبده ترين و جنگ آورترين واحدهاى پيشمرگ كسب شهرت كرده بود. مردم شهر سنندج و روستاهاى اطراف طى ساليان جنبش انقلابى و مسلحانه در كردستان شاهد داستان هاي زيادى ازدلاورىها و قهرمانىهاى اين شريف ترين فرزندان مردم بوده اند. با گذشت ساليان طولانى, هنوز نبردهاى پر از فداكارى و حماسه ى گردان شوان در يادها باقى است. نام گردان شوان در كردستان به نام جاودانه اى تبديل شده است.
گردان شوان كومه له, متشكل از ده ها زن و مرد مبارز و كمونيست بود كه با فداكارى هاى خود و با پيوندهاى عميقى كه با مردم زحمتكش و ستمديده برقرار كرده بودند, از خود سنت هاى باارزشى به يادگار جا گذاشته است.
لازم به ذكر است كه در آخرين نبرد قهرمانانه ى گردان شوان 12 تن از رفقا به اسارت درآمدند كه بعداً همگى آنان كه درميانشان رفيق مسئول سياسى گردان شوان و چهره ى شناخته شده ى مردم سنندج, رفيق هوشنگ زندى مشهور به قادر, قرار داشت, تيرباران شدند. هم چنين رفيق مبارز و شناخته شده و محبوب مردم سنندج رفيق شهلا كلاه قوچى كه يار و همسر رفيق هوشنگ زندى بود نيز به دست جلادان جمهورى اسلامى تيرباران شد.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar