söndag 12 augusti 2012

زلزله بار دیگر ایران را لرزاند، مسؤولان انکار می‌کنند


زلزله ای به بزرگی ۶/۲ ریشتر مناطق وسیعی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را لرزاند و بارها با بروز پس لرزه‌های مهیب مردم منطقه را به وحشت وا داشت، با این همه و در حالی که شمار تلافات و قربانیان حادثه لحظه به لحظه در حال افزایش است، مسوولان با نادیده گرفتن جان انسان‌ها، از برگزاری مراسم شب احیا توسط زلزله زدگان در فضای باز خبر می‌دهند...


وقوع یک زلزله شدید و پی آمد آن چندین پس لرزه‎ی نسبتا مخرب در شمال غربی ایران که تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از دویست و پنجاه کشته و هزارو دویست مجروح بر جای گذاشته است تا کنون آنچنان بازتابی در رسانه‌های داخلی جهموری اسلامی نداشته و همین موضوع باعث برانگیخته و جریحه دار  شدن احساسات در افکار عمومی شده است.
 از سوی دیگر مقام‌های مسوول هم چون رییس جمعیت هلال احمر نیز با بی اهمیت جلوه دادن زلزله به خبرگزاری فارس گفته است؛ در حال حاضر آرامش در مناطق زلزله زده حکم فرما شده و مردم با شرایط کنونی در حال برگزاری مراسم شب احیا هستند.
 محمود مظفر همچنین با اشاره به پاک‌سازی اکثر روستاهای زلزله‌زده و امدادرسانی و در نهایت توزیع مواد غذایی و ایجاد سرپناه برای آنان اظهار داشت:‌ «در مراکز شهرهای زلزله‌زده نیز کمپ‌های اسکان اضطراری ایجاد شده است و خوشبختانه اکثر مردم نیز از چادرهای مسافرتی برای اسکان خود استفاده کرده‌اند.»
 وی با اشاره به اینکه مردمی که دارای چادر مسافرتی نیز نبوده‌اند از طریق هلال‌ احمر به آنان چادر ارائه شده است،افزود: «نکته مهم در این مورد آن است که مردم با شرایط کنونی با حضور روحانیون شب قدر را در کنار نیروهای اورژانس و هلال‌احمر به صورت دسته‌جمعی احیا گرفته‌اند.»
اما وضعیت در شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی از سایت‌های خبری داخل کشور چیزی بر خلاف گفته‌های رییس سازمان جمعیت هلال احمر را نشان می‌دهد. تعداد کشته شدگان حادثه به شدت در حال افزایش است، دسترسی به مناطق روستایی به دلیل کوهستانی بودن منطقه دشوار است، در برخی مناطق ابتدایی ترین وسایل امداد رسانی وجود ندارد و با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی بودن منطقه، مردم ناچارند در فضای باز سر کنند.
 از سوی دیگر سایت جهانی زلزله با تایید شدت لرزش زمین در منطقه شمالغربی ایران، از احتمال وقوع پس لرزه‌ها تا بیست و چهار ساعت آینده خبر داده است که این موضوع به خودی خود باعث بروز نگرانی‌های بیشتری برای ساکنان آن نواحی می‌شود.
  
صدا و سیما همچنان در سکوت
 از میان پنج شبکه تلویزیونی دایر در ایران هیچ کدام اولویت خود را به انعکاس خبر زلزله ای به بزرگی شش و دو دهم ریشتر در شمال غربی کشور نداده‌اند و به تبع آن مردم در تهران و سایر شهرها از فاجعه‌ای که رخ داده بی‌خبرند؛ این موضوع آنجا هماهنگ شده و کانالیزه شده جلوه می‌کند که روزنامه کیهان وابسته به بیت رهبری و روزنامه رسالت نزدیک‌ترین ارگان به جناح محافظه کار حکومتی نیز در صفحه نخست خود هیچ خبری پیرامون زلزله مذکور مندرج نکرده و تنها در صفحات اخبار داخلی و اخبار شهرستانها به صورت کمرنگ و گذرا به انعکاس موضوع پرداخته‌اند.
 به نظر می‌رسد دلیل عمده‌ی این بی‌تفاوتی عمدی و هدایت شده چند موضوع باشد، نخست اینکه مردم در جریان رقابت‌های المپیک و قهرمانی و مدال آوری ورزشکاران به سطح بالای از عرق ملی و شادابی رسیده اند که تجمیع آن می‌تواند برای حاکمیت نتایج زیان باری در پی داشته باشد.
 موضوع بعدی نزدیک بودن برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها به میزبانی تهران است. این اجلاس که کمتر از دو هفته دیگر در تهران و تحت تدابیر امنیتی بسیار شدیدی برگزار خواهد شد میزبان روسای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواهد بود و از نظر سیاسی برای حکومت جمهوری اسلامی بسیار حائز اهمیت است. از همین رو هر گونه ناآرامی احتمالی می‌تواند باعث بروز رخدادهایی در جهت عکس منافع از پیش تعیین شده برای جمهوری اسلامی باشد.
 نکته بعدی که بسیار دور از ذهن اما قابل بررسی است، عدم انعکاس اخبار به منظور جلوگیری از روان شدن جمعیت و داوطلبان مردمی به منطقه است، مساله‌ای که در زلزله‌ی بم رخ داد و باعث بروز مشکلاتی برای نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در منطقه شد.
 این مساله آنجا دور از ذهن جلوه می‌کند که در مرحله نخست رییس ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور کار امداد رسانی و انتقال مجروحان را تمام شده اعلام می‌کند، و در مرحله بعدی مطابق خبرهای رسیده مراکز انتقال خون در چند شهر بزرگ با بهانه‌ی اینکه ماه رمضان است از پذیرش داوطلبان خود داری می‌کنند، از همین رو به نظر می‌رسد اراده ای پنهان در پس این ماجرا نهفته است.
 با این همه آنچه که بسیار حایز اهمیت است، روانه شدن عده‌ای از روزنامه نگاران مستقل و فعال برای انعکاس دقیق وقایع مناطق زلزله زده است، گروه‌هایی که با هزینه‌ی شخصی خود و تنها برای پر کردن خلا موجود در اطلاع‌رسانی در منطقه حاضر شده‌اند و با استفاده از ابزارهای ابتدایی گزارش‌هایی لحظه به لحظه از مشاهدات خود در فضای مجازی منتشر می‌کنند، گزارش‌هایی که همگی با آنچه که از منابع رسمی خبری منتشر می‌شود منافات و تضاد دارد.
 نکته ی آخر اینکه انتظار آن می‌رود که نتیجه ی این بی‌تفاوتی و نادیده گرفته شدن جان انسان‌هایی که در اثر زلزله کشته شده‌اند، احساسات عمومی در آذربایجان جریحه‌دار شده و واکنشی به مراتب شدید‌تر از آنچه که نسبت به چاپ کاریکاتور در روزنامه ایران رخ داد، در این منطقه بروز کند. منتهی این واکنش در یکی دو روز اخیر بعید به نظر می‌رسد، چرا که مردم منطقه درگیر مسایل و مشکلات پی‌آمد زلزله هستند.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar